maandag 5 september 2016

DOORWEEKT - SOAKING WET


De avond valt. Pop wentelt zich in een labyrint van struiken in gemorste kalfjesmelk. Om de metamorfose compleet te maken, rolt ze zielsgelukkig over de stoffige klei. De natte plekken veranderen in beige vlekken. Het misstaat haar niet. Het ergste wrijven we er met een haffel gehooid gras af. Na de autorit doet een washandje thuis de rest, morgen regent het toch. En hoe!

De ochtend erop. We moeten nog een halve hei. Er is geen tijd meer om ons uit de voeten te maken. Een fikse regen- en onweersbui overvalt ons. De regen striemt op Pops zachte puppyhuidje. We schuilen onder een oude eik, niet de veiligste plek maar de enige boom die voor paraplu kan dienen. Ik hou het niet lang vol op mijn hurken; door afgeknelde knieƫn stopt de bloedtoevoer naar mijn onderstel. Als ik van houding wissel, rommelt het en krijgt Pop plensregen op haar kop; ze tongelt en krimpt ineen - niet van angst maar van ongemak. Herpositionering door de handen en voeten in het gras neer te zetten als een hond. De opengeritste wit-lichtblauw gestreepte zomerjas hang ik over mijn rug: Pop stapt in de redelijk droge tent en maakt zich ieniemieniemuisje klein. Regendruppels druipen van de brede boomtak op mijn rug waar ze mijn bilspleet in sijpelen.

De herder rijdt met zijn witte Isuzu pick-up aan ons doorweekte 'lifters' voorbij. Niks pik op! Tot op het bot nat en koud. In de namiezer stappen we met ferme passen langs de plassen. Pop rent euforisch over versgevormde waterpaden: zie je wel dat je over water kunt lopen! Voor een diepe waterkuil maakt ze rechtsomkeert: even een plasje erin doen a la Cruzer. Druipend nat rijden we in de auto naar huis. Thuis opdrogen in pyjama. De regen heeft Pops nu breed uitstaande poolvacht inderdaad gezuiverd.

The evening falls. Pop rolls in spilt calves milk. Happy, happy. To make the metamorfose complete she rolls in dusty clay. The wet spots become beige, it suits her. We clean her up with some hayed grass before we get in the car. At home a wash cloth does the rest. The weatherforecast is rain, so tomorrow showering follows.

The next morning hard rain and thunder suprise us during a walk across the moors. It poors on poor Pops puppyskin. We take shelter under an old oak, not the safest place to use as an umbrella but ... Standing on my hands and feets in the grass with my coat thrown over my back I create a tent for my little white mouse. She appriciates it.

The shepherd drives by with his Isuzu pick uptruck, but he doesn't pick us up!
Wet to the bone we head for the car when it's raining less. Pop runs euphorically over overfloaded paths: I can walk on water! Yes!



Bezoek mijn website     Visit my website:

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
1001 dog tricks and games in SPEELS