vrijdag 12 augustus 2016

CURSUS - COURSE

Pop in the park

Het zal vergeefse moeite zijn, maar we proberen van Popperdepop een keurig stads meisje te maken. Op een frisbeeworp van het viezige hondenpad waar ze van mij niet op mag, treffen we een leuke BoBo die net haar eerste verjaardag heeft gevierd. De geslaagde melange van een Border Collie en een Boerenfox ziet eruit als een wit Vlinderhondje met zwarte papillon oren en wat verdwaalde vlekken. Pop en zij geven elkaar tijdens het walsen lieve likjes op de snoet. 'Jammer dat ze hier nergens veilig los kunnen', zeggen we tegen elkaar.

De bedachtzame eigenaresse met brandende sigaret in de rechterhand vraagt of mijn hondje gehoorzaamt. 'Niet genoeg om haar hier al - weliswaar op de doodlopende - straat los te laten', antwoord ik. 'De mijne luistert prima, maar ik laat haar enkel 's zondags in het bos los; ik moet er niet aan denken dat ze onder een auto komt. De doorbraak was de cursus die we hebben gevolgd', vertelt ze. 'Een cursus is slechts een uurtje in de week. Komt dat dan door de opvoedkundige handvatten die je aangereikt krijgt, of doordat je een stok achter de deur hebt om doordeweeks veel te oefenen?' vraag ik geïnteresseerd. 'Ik oefende helemaal niet met haar. Mijn motivatie om een cursus te volgen was beneden peil, maar omdat ik 'm min of meer cadeau kreeg, heb ik het gedaan', legt ze weloverwogen uit.

'Hoe verklaar je dan dat ze zo goed luistert? Of is het de leeftijd, het puberen voorbij?' vraag ik. 'Ik denk dat het kwam door de leuke groep waarin we zaten: allemaal grote en volwassen honden die goed gehoorzaamden. Tijdens de les, en het speelkwartier daarna, heeft ze het gewoon van hen afgekeken.' Psychologie van de koude grond of gewoon een goed verstand waardoor ze op de juiste rustige en evenwichtige manier met haar hondje omgaat? Hoe dan ook: ze mag zichzelf een schouderklopje geven voor het bereikte resultaat.


We are trying to make a decent city girl out of Pop. Yeah right. The wild one thinks different about that I know for sure. Nearby a path where dogs are allowed to poop (!) we meet a nice one year old mix Border Collie slash farm terrier. Pop and she are the same height. They waltz sweet with each other and give each other lots of kisses. That it is  a shame that there is no dog park in our neighbourghood where they can play safely' we do agree on.

The lady dog owner asks me if Pop, who is 5 months younger than her dog, obeys. 'Not enough to let her here off leash.' 'Mine listens perfectly, but I don't unleash her here in the district, only on sundays in the forest. The breakthrough came when we joined a course.' 'That's just one hour a week', I say, 'did you practise a lot?' 'No, not at all. I think she copied the neet behavior of the older dogs in the group who listened very well. 
I heard lots of reasons about why one should go to training, but this original one was new to me. 


Bezoek mijn website     Visit my website:

www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
1001 dog tricks and games in SPEELS