donderdag 20 augustus 2015

ZIEKBED


Zwak schijnsel van de maan in onze geïmproviseerde slaapkamer op de begane grond. Na weken zijn hol in de tuin te hebben verkozen boven de comfortabele mand, laveerde Skip met een soepele beweging op ons bed. Van mij mag hij. Het is een teken dat hij zich weer beter voelt. De nachten erop laat hij de mand vanzelfsprekend links liggen. Hondeneigenaars weten hoe een hond zich op bed beweegt. Startpunt is het voeteneind, dan draait hij overdwars naar het midden, ligt lang af met gestrekt lijf en poten, om als sandwichbeleg tussen ons in te eindigen.

Na menige woelnacht wegens plaatsgebrek, zet ik zijn mand naast het bed. Ik strijk hem zachtjes in slaap. Ik keer me van hem af. Skip maakt van die gelegenheid gebruik (want: geen ogen in de rug) om tegen me aan te schurken. We liggen ruggelings. Mijn twee benen hebben geen uitwijkmogelijkheid. Zijn vier poten hangen over de bedrand. Langzaam schuif ik Skip uit bed. Hij verankert zijn nu ingetrokken poten op de matras. Ik zet door en duw hem zo geleidelijk op vier poten in de mand. Van zijn deken maakt hij een amorfe knoedel en al gauw ronkt Skip als een os. 
Halverwege de nacht bezoek ik zo stilletjes mogelijk de nachtspiegel. Bij mijn terugkeer ligt er een verend vleeskussentje tegen het hoofdeinde.