dinsdag 16 juni 2015

STADSE FRATSEN XV

Ravi. Foto: Mark van der Zouw.

PS 28 maart 2015 VAN DE WEEK met Frederique de Jong journalist/presentator
(…) Na de uitzending rijd ik rond elf terug naar Amsterdam. Lekker rustig over de provinciale weg. Dan ga ik wandelen met mijn leenhond in de weilanden van Weesp of tennissen op de Kattenlaan.

INTERVIEW PS 3 januari 2015
(…) Een week later ontvangt Arjan Hogewoning het bezoek thuis, na zijn avondwerk in de dermatologiepraktijk. Zijn vrouw zit in Ierland voor haar werk. Hij heeft zijn broer Dolf, ambassadeur in Mexico te logeren. Aangeraden wordt om Fred, de wat kwaaiige teckel, vooral niet aan te halen.

De Familie Griffel VM 8 december 2014 tekst: Evelien van Veen
(…) In de Amsterdamse bovenwoning van kinderboekenschrijvers Bibi Dumon Tak en Jan Paul Schutten branden kaarsen; het is zo’n winterdag waarop het eigenlijk niet licht wordt. De theepot staat op een lichtje, honden Toffie en Ravi liggen opgekruld op de bank. Het is een plek om over geluk te praten.

(…) De bel gaat - de buurvrouw komt de honden halen om ze een keer extra uit te laten. Jan Paul gaat de trap af met Ravi, maar Toffie blijft aarzelend op de bank. Dumon Tak kreunt: ‘O, nu moet ik zingen, want anders durft hij de trap niet af. Nee, Toffie ik ga nu niet zingen.’Zingt dan toch, melodieus en met een verrassend heldere zangstem: ’Toffie, Toffie, Toffie, Toffie.’ En ja, voorzichtig zet het hondje schreden naar de gang. ‘Het blijft een bang asielhondje’, verklaart ze. ‘Hij was mishandeld en aan een paal gebonden, hij kon niet eens lopen toen we hem kregen. En hij was zo bang. Toen ben ik voor hem gaan zingen. Zoals je voor een baby zingt. Dat hielp.

(…) Dumon Tak: Ik heb dat moederlijke instinct om te zorgen. En ik weet dat het geen kinderen zijn, maar die honden - dat is zo ontzettend leuk en goed.’ Lacht: ‘Jan Paul roept bijna elke dag: wat een schatjes hè, maar wat ben ik blij dat ze een vacht hebben en dat het geen kinderen zijn.’