woensdag 18 maart 2015

HET BED DELEN


Als we ’s avonds op stap zijn geweest en Skip huis en haard heeft bewaakt, mag hij als tegenprestatie tussen ons in liggen. Dat vindt hij voor eventjes best, vooral als zijn nek gemasseerd wordt. Meestal vindt hij het te warm en te onrustig - wij woelen te veel naar zijn maatstaven. Zijn er hondenlogeetjes dan springt hij uit zijn eigen op het voeteneind als levende barrière (verschil moet er zijn) en mag de gast in zijn mand meuren.* Skip mag van ons op bed als hij dat wil, maar hij slaapt liever in zijn eigen customized mand met speciale kinrand.

Vannacht hoorde ik Skip herhaaldelijk hardop dromen. Geen uit de lucht gegrepen dromelarij, maar nachtmerries en -hengsten plaagden hem. Skip zocht bescherming en klom op bed. Ik aaide ‘m over zijn flank: ‘Het is goed jongen, je bent veilig bij ons.’ Het gedraai ving aan. Want Skip vindt dat wij niet stilliggen, maar wat dat betreft kunnen we ons de hand/poot schudden. Alleen hij duwt, draait en rekt zo subtiel dat je telkens onbewust opschuift. Het gevolg: hij ligt breeduit en heeft 75% van het bed plus het dekbed in zijn bezit. Mij rest slechts nog een puntje stof, terwijl mijn lijf onvrijwillig in de foetushouding het hoofdeinde bezet. Ik word wakker als mijn beide onderbenen die over de bedrand bungelen bevroren zijn.

Bescheiden Skip maakt geen misbruik van zijn privilege. Met het dekbed rommelen is in de regel afdoende om hem naar zijn mand te laten vertrekken. Deze keer was een stuk steen nog toeschietelijker. Huilsnuit omarmde mij door zich met gekromde ‘handjes’ stevig aan me vast te klampen. Het moederschip pakte het reservedekbed van de commode, schoof Skip in de lengterichting, en liet zich tussen baas en hond glijden. Zo dommelden we in. De eerste foto die ik de ochtend erop via Facebook onder ogen kreeg, was heel toepasselijk bovenstaande door Opaul, hondenbaasje van Josh, geposte foto. Vast geen-ver-van-mijn-bedshow voor hem.

*NB logeetjes krijgen meestal hun mand van thuis mee, maar verkiezen toch de mand van de hond des huizes. Sommige niet nader te noemen rebellen schuiven standvastig tegen Skip aan.