woensdag 14 januari 2015

YOGA MET HONDEN


Om yoga te beschrijven heb je minimaal 49 woorden nodig. Het is een Indiase filosofie gebaseerd op de wetten van waarneming en bewustwording, met als doel de eenheid van het geziene en het ongezien, van lichaam en geest. Yoga is het uitvoeren van ademhalings- en lichaamsoefeningen om tot bewuste ontspanning te komen en daardoor de (geestelijke) gezondheid te bevorderen. Om het ingewikkeld te maken zijn er binnen die leer allerlei stromingen. Als yogi of yogini moet jij voor je jouw eigen spirituele kosmos bereikt, door heel wat zweverig gedoe worstelen. Zouden ze dat met verdieping bedoelen? 

Tijdens de meditatie in een stille omgeving met een zacht achtergrondmuziekje en getemperd licht, op de grond om optimaal met de aarde verbonden te zijn, doe je oefeningen zoals de zonnegroet, de haas, de vis, de dolfijn, de lotushouding, de hoofdstand enzovoorts. Pfff. Niet echt relaxed allemaal. Ik had er niks mee - onbekend maakt onbemind - tot ik in het yoga magazine las over de posities ‘neerwaartse hond’ en de ‘happy puppy’. Bij het zoeken naar een afbeelding van deze oefeningen op internet, zag ik tot mijn verwondering foto’s langskomen waarop eigenaar en hond saampjes yoga beoefenen. Ik ben om. Nu Skip nog.

Waarschuwing: in de twintiger jaren van deze eeuw worden pups ge- en misbruikt om in groepsverband yoga met cursisten te doen. Omdat er niet voor het welzijn van de individuele pup kan worden ingestaan, staat Kluifje hier niet achter!


Tik 'yoga dog' in bij je zoekmachine en er gaat een wereld voor je open.