maandag 11 maart 2013

VLEERMUIS



Het licht in de slaapkamer ging uit. Weer hoorde ik het vederlichte vlinderen dat ik die avond al eerder had gehoord. Ik had er geen aandacht aangeschonken omdat ik het geluid niet thuis kon brengen. Voordat we in slaap konden vallen, werden we verrast door een cirkelend onbekend vliegend object boven onze hoofden. W. scheen met de zaklamp omhoog. In het schemerdonker konden we niet uitvogelen wat het was. We floepten het licht aan. De hond bleef zeldzaam rustig, zijn ogen hield hij toe. Het bleek een verdwaalde vleermuis. Bij nadere inspectie een Pipistrelllus Pipistrelllus.
Zo gauw het licht doofde, maakte het dwergvampiertje wijde rondjes op verschillende hoogtes door de slaapkamer. In welke krochten had het zich opgehouden? Het moest ergens uit de spouwmuur tevoorschijn zijn gekomen, want het raam is nog niet open geweest.
We besluiten dat de hor uit de sponning gehaald moet worden zodat het gedesoriƫnteerde diertje naar buiten kan vliegen. Voor de zekerheid maak ik Skip wakker en verhuizen hij en ik achter de slaapkamerdeur. Niet zozeer voor een beet die hondsdolheid kan overdragen (slechts 20% is besmet), als wel het geopende raam waardoor de acrobatieke Skip zomaar naar buiten kan tuimelen.
W. wappert met zijn trui als ware hij een heuse matador. Op die manier probeert hij het vleermuisje richting het geopende raam te dirigeren. Skip vindt het gedoe oninteressant en hangt met slaperige ogen tegen het glas van de deur. Vliegende muizen schaart hij waarschijnlijk onder veerwild en daar doet hij niet aan, dus waarom hadden we hem eigenlijk gewekt?
Het lichtgewichtje bleek geen licht. W. moest het na vele tevergeefse pogingen vangen. De klap kwam te hard aan. De strenge winter had het overleefd, jammer genoeg kon het de uitgang niet vinden.




 www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak