dinsdag 5 februari 2013

MAIKE MAJA NOWAK




Ik ben geïnspireerd geraakt door Maike Maja Nowak: de vrouw die honden letterlijk een stapje voor is. Onlangs mocht ik haar interviewen. Dit naar aanleiding van haar boek Wanja und die wilden Hunden. Een van haar beproefde tactieken is net voor het moment dat je hond wil uitvallen naar iets of iemand, je jouw been schuin voor zijn borst plaats.
In de stromende regen naderden vanmorgen twee onverdraagzame politiehonden. De Mechelaars vallen naar alles en iedereen uit, wat weer de agressie van andere honden opwekt. Skip vormt daar geen uitzondering op. Voordat dat hij terug kon schelden, riep ik hem een halt toe door mijn beste beentje voor te zetten. Of het nu kwam door mijn volmaakt uitgevoerde manoeuvre of doordat ik Skip voor de voeten liep waarbij ik hem danig op zijn linkertenen trapte, blijft de vraag. Het werkte in ieder geval verbluffend goed.


Het been functioneert als een slagboom.

Na het zien van een videootje waar Maja het correct voordoet, heb ik mijn handeling aangepast, geperfectioneerd. In plaats van Skip voor de voeten te lopen, zwaai ik mijn rechterbeen met een zweefbeweging richting Skip die links van mij loopt, daarbij houd ik het been opgeheven voor zijn borst. NB Ik zet het been dus niet neer, óf pas als Skip stilstaat, anders trap ik hem inderdaad op zijn tenen.


Voor de zekerheid: voor honden met agressieverschuiving (happen in been) of te grote zware exemplaren is bovenstaand ongeschikt, maar dat had u zelf al gesnopen.



www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak