dinsdag 7 augustus 2012

NOORSE BUHUND



Noorse Buhund Skip. Na ruim 200 blogs* vond een frequent lezer van Kluifjes dat het weleens tijd werd om de veelbeschreven Scandinavische hond op deze plek voor te stellen. Gelijk heeft-ie. Eigenlijk is Skip Fjelldalgard er twee. Net als in het gedicht van Godfried Bomans ‘Ik wou dat ik twee hondjes was’. BinnenBu is een lieve, aanhankelijke, brave, knuffelbeer mits BuitenBu, een zelfstandig opererende avontuurlijke vrijbuiter met wolvenbloed, aan zijn trekken komt. Kan een Noorse Buhund voldoende rennen, loslopen, jagen, graven en drijven dan heb je er een fantastische hond aan. Wordt hem dit ontzegd, dan drijft hij jóu tot wanhoop.

Over onze stoere Viking kan ik honderduit blijven vertellen, wat ik dus ook doe. Hij had een langdurige verhalenreeks in Scandia. Je kunt ze nalezen op www.kluifje.com onder de noemer: dogtales*. Hij figureerde in de serie ‘de (re)bellenbrigade’ op uwhondenkat. Op mydogskipdoesthetrick speelt Skip een spelletje met je. Hij is de protagonist in het merendeel van mijn boeken. Verder is Skip reportagehond voor het blad Hondenmanieren. Regelmatig tref je hem op deze blog aan. Lees en je zult hem vanzelf (nog) beter leren kennen.

* Intussen is 1000 al gepasseerd!
* de dogtales verhuizen per december 2014 per stuk als prequel op deze blog.