vrijdag 24 augustus 2012

HOND ALS HOBBY


Verbieden, ‘nee zeggen’, straffen of schreeuwen. Het is niets voor mij. Het is zo voor de handliggend en vooral ‘niet leuk’. Toch moet je grenzen stellen. De hond is mijn vrijetijdsbesteding. En in een hobby steek je positieve energie en vooral lol. Het is veel uitdagender om je hond te verleiden tot een geschiktere activiteit, of af te leiden met speelse zaken om daarmee resultaat te bereiken. Resultaat wat je ook nog eens uit kunt bouwen tot een hulpmiddel voor een volgende keer. Positief trainen dus.

Bijvoorbeeld Skip blaft met zijn roedel van dat moment tegen de nieuwsgierige buurhond die eveneens in de verdedigingsmodus gaat. Wanneer ik roep, zal de respons zero zijn: voor honden is er immers weinig leukers dan samen blaffen. Wapper ik echter uitnodigend met een badhanddoek als een stierenvechter, dan begrijpt de hond dat er bij mij ook iets vrolijks te beleven valt. Hij gaat in op mijn uitnodigend gebaar en valt gespeeld de handdoek aan. Hij krijgt meteen bijval van de rest. Even prooi schudden om opgebouwde spanning kwijt te raken en de hond is het hele blafritueel vergeten … tenzij er weer geblaft wordt natuurlijk. Uiteraard moet je blijven herhalen of op andere wijze inventief zijn. Leuk toch! Vooral als het werkt, is dat kicken.
www.kluifje.com - de originele hondensite met kunst, cultuur & vermaak
mydogskipdoesthetrick.blogspot.com- playful dog entertrainment